Vilniaus trumpųjų filmų festivalio metu vyks dvejos uždaros kino kritikos dirbtuvės: lietuvių pradedantiesiems/čiosioms kino kritikams/ėms skirtos kūrybinės dirbtuvės „Shorts Critics“ ir Europos kino kritikos dirbtuvės „The END“, skirtos pradedantiesiems kino kritikams/ėms iš užsienio.
Kino kritikos dirbtuvės
Shorts Critics
Sausio 16–17 dienomis Lietuvos nacionalinėje Martyno Mažvydo bibliotekoje vyks antrosios „Shorts Critics 2024–2025“ dirbtuvės, kurių metu septynios atrinktos dalyvės gilins žinias kinotyros, kino kuravimo ir platinimo temomis.
„Shorts Critics“ – tai trečią kartą rengiama mokymų programa, skirta kelti pradedančiųjų kino kritikų/ių, žurnalistų/čių ir audiovizualinės komunikacijos specialistų/čių kompetencijas.
Mokymų programos tikslas – ne tik kelti kūrybinio rašymo ir kino kritikos kompetencijas, bet ir padėti pradedantiesiems kino profesionalams/ėms įsitvirtinti rinkoje, būti pastebėtiems ir įvertintiems, kurių darbai – publikuojami nacionaliniuose ir tarptautiniuose kino, kultūros, naujienų portaluose.
Dalyvės:
Kotryna Lingienė yra kultūros žurnalistė, redaktorė, laisvai samdoma tekstų kūrėja. Architektūros istorijos ir teorijos studijas ji baigė dirbdama kultūros žurnale „Pravda“, vėliau bendradarbiavo su daug kitų kultūros ir gyvenimo būdo leidinių, nuo 2004 m. iki 2019 m. kūrė autorinį tinklaraštį apie elektroninės ir šiuolaikinės muzikos kultūrą. Nuo 2016 m. Kotryna yra miesto kultūrą ir jos kūrėjus tyrinėjančio mėnesinio žurnalo „Kaunas pilnas kultūros“ redaktorė. 2018 m. ji tapo LRT RADIJO laidos „Kultūros savaitė“ bendradarbe, netrukus – ir LRT KLASIKOS bendradarbe Kaune, taip pat kuria audio pasakojimus LRT OPUS. Nuo 2021 m. – Lietuvos kultūros instituto leidžiamo anglakalbio žurnalo „*as a journal“ vykdančioji redaktorė.
Inga Vaičiulionytė yra komunikacijos specialistė, dirbanti kultūros lauke. Atsakinga už Vilniaus centrinės bibliotekos komunikaciją, naujų paslaugų inicijavimą, projektinę veiklą. Bendradarbiaujant su kino mokykla „YOUNGBLOOD“ įgyvendino du sėkmingus kino projektus, surengė dešimtis filmų peržiūrų. Profesiniam ir asmeniniam tobulėjimui patirties semiasi iš marketingo, komunikacijos, kūrybinio rašymo mokymų. 2023 m. – 2024 m. baigė kino mokyklos „YOUNGBLOOD“ kino scenarijaus rašymo mokymų programą. Įkvėpimo, kūrybingumo ir motyvacijos ieško lankydamasi kino festivaliuose, dalyvaudama gatvės meno, šokio, teatro, eksperimentinės muzikos, šiuolaikinio, tarpdisciplininio meno renginiuose.
Augustė Nalivaikė – yra pradedančioji kino kritikė, žmogaus teisių aktyvistė fonde FRIDA, mokymų specialistė ir Skeptikų draugijos valdybos narė. Dalyvavo Lithuanian Shorts Mentorship 2022 programoje. 2016 – 2022 m. lektorė ir jaunesnioji mokslo darbuotoja Kauno technologijos universitete. Dėstė rašymą medijoms, komunikaciją, anglų kalbą. Šiuo metu gilina kino teorijos ir kritikos žinias, rašo filmų ir serialų apžvalgas.
Irina Jarec – jaunimo edukatorė bibliotekoje Vilniuje, veda kūrybinius užsiėmimus. Labiausiai mėgsta dirbti su analogine fotografiją, mokyti jauną kartą apie senus procesus ir raginti kelti klausimus apie medijas, jų ištakas ir reikšmę mūsų gyvenime. Turi stiprų ryšį su savo gimtuoju miestu Visaginu, ten stengiasi prisidėti prie kino teatro vystymo, kartais veda ekskursijas. Baigė Kūrybos visuomenės komunikacijos magistrą Vilnius Tech. Savo akademiniame kelyje įsigilino į įvairias kūrybines industrijas, iš jų didžiausią asmeninę reikšmę jai turi kinas. Šioje programoje nori sustiprinti savo rašymo įgūdžius.
Daiva Juonytė – kūrybininkė, komunikacijos specialistė ir tekstų autorė, beveik dešimtmetį dirbanti kultūros ir kino srityse. Šiuo metu – Vilniaus miesto kino festivalio „Kino pavasaris“ komandos narė, atskirų kultūros projektų vadovė ir bendrakūrėja, leidinių „370“, „Kaunas pilnas kultūros“ bendraautorė.
Sandra Gerdauskaitė baigė žurnalistiką ir viešuosius ryšius kartu su menotyros gretutinėmis studijomis. Todėl kalbėti ir rašyti apie meną ir kultūrą jai visada buvo artima. Vėliau pasuko į reklamos lauką, šiandien yra The Atomic Garden Vilnius projektų vadovė. Viename savo gyvenimo etape ji išvyko į Portugaliją, kur dirbo audiovizualinių projektų platformoje „Canal 180“ ir prisidėjo prie eksperimentinio turinio kūrimo, dedikuoto kultūrai ir kūrybiškumui. Kinas visada buvo Sandros pašonėje, keturis metus ji savanoriavo „Kino pavasaryje”, kur rūpinosi komisijos nariais. Tačiau tikslas – grįžti prie šaknų – rašymo.
Kamilė Laurinavičiūtė – 2023 m. baigė literatūrinės ir kultūrinės analizės bakalauro studijas Amsterdamo universitete. Studijų metu prisidėjo prie internetinių kultūros leidinių, dirbo laisvai samdoma tekstų rašytoja. Grįžusi į Lietuvą, atliko praktiką „Kino Pavasario” filmų platinimo skyriuje, dalyvavo „Nepatogus kinas” festivalyje kaip jaunimo žiuri narė. Šiuo metu dirba skaitmeninės komunikacijos projektų vadove.
The END
Sausio 16–19 dienomis Lietuvos nacionalinėje Martyno Mažvydo bibliotekoje taip pat vyks Europos kino kritikų dirbtuvės „The END“, kurių metu šeši atrinkti dalyviai/ės gilins žinias eseistinių tekstų kūrime.
Europos kino diskurso tinklas „European Network for Film Discourse (The END)“ – tai šešių trumpametražių filmų festivalių aljansas, skatinatis profesionalią kino kritiką ir žiūrovų dalyvavimą festivaliuose. Europos kino diskurso tinklas apima plačią geografiją, apjungdamas tokius tarptautinius trumpametražio kino festivalius kaip „Filmfest Dresden“ (Vokietija), „Vienna Shorts“ (Austrija), „Lago Film Fest“ (Italija), „Kortfilmfestival Leuven“ (Belgija), FeKK Liublianos trumpųjų filmų festivalį (Slovėnija) ir Vilniaus trumpųjų filmų festivalį, kurį organizuoja „Lithuanian Shorts“.
Pagrindinis Europos kino diskurso tinklo tikslas – skatinti jaunosios kartos kritinį kino diskursą ir supažindinti naujas auditorijas su Europos trumpametražio kino tendencijomis ne tik pristatant naujausių trumpųjų filmų programas, bet ir rengiant specialias kino kritikos edukacines veiklas (kūrybines dirbtuves, seminarus, mentorystės programas ir pan.).
Dirbtuvių dalyviai/ės:
Klara Jovanov (she/her) is a freelance film and television producer with a background spanning Croatia, Scotland, and The Netherlands. She holds a degree in Film and Media Studies from the University of Stirling, specializing in production management for factual television production and independent short films with an emphasis on film journalism.
Klara began her career in Zagreb, gaining experience with Cinehill Film Festival and Taskovski Films Ltd., and has since worked on projects such as Love it or List it teaser for Channel 4 and the Croatian feature High on Life, which premiered at the Pula Film Festival. Her diverse experience includes internships at 1646 experimental art space, production work with Leiden Shorts Film Festival, and participation in the Emerging Producer Lab at Tallinn Black Nights Film Festival in 2024.
She has collaborated with major festivals, including Sarajevo Film Festival and Zagreb Film Festival, and managed international projects funded by the European Commission. Recent highlights include managing the short documentary Sound of Silent Neighbours, directing Spoken Poetry of Rosie J Hunter, and working on music videos and a Bananica commercial with director Peđa Ličina in Belgrade, Serbia.
Klara is also developing her and has published K.L.A.R.A Podcast( Keeping Live Art Real and Alive) supported by the Culture Moves Europe Artistic Residency funded by the Goethe-Institut and EU in Brussels, Belgium.
Tianyu Jiang (they/she) is a Vienna-based researcher and writer, with an interdisciplinary background in cultural studies, music sociology, and film studies. They are currently a PhD candidate at the University of Music and Performing Arts Vienna. Their main work interests include electronic dance music culture, digital culture, urban space/place, and time-based media research.
Born in the city of Faro, Portugal, in 1996, Rafael Fonseca is a director and producer with a bachelor’s degree in Sciences of Communication from the Universidade Nova of Lisboa. After an internship in the Portuguese Cinematheque, Rafael has for the past years worked in Film and TV as an assistant director, editor and image assistant, as well as a directing assistant for theatre. He recently premiered his first film, QUORUM, financed by the Portuguese ICA under the program for new authors, and has contributed essays to relevant Portuguese publications on cinema (Tribuna do Cinema, À Pala de Walsh).
Lina Heimann (they/them) was born and raised in Berlin and is still based there. They hold a MA degree in Applied Cultural Studies and Semiotics, during which they specialised in writing and talking about the intersections of queerness, representation and popular culture. Their academic interests are specifically centered around television, particularly exploring its cultural and social implications. They have practical experience of working in LGBTQ+ contexts and reviewed films and interviewed directors/actors for a queer German language magazine.