Pakalbėkim apie AI kūrybą. Vilniaus trumpųjų filmų festivalis kviečia į dvigubą renginį po Liubarto tiltu
Vilniaus trumpųjų filmų festivalis kviečia pasinerti į šiuo metu itin populiarią ir gana kontraversišką temą – dirbtinio intelekto kūrybą. „Gilios upės tyliai plaukia” vasaros renginių ciklo metu festivalis pristato dviejų dalių renginį, kurį sudaro animacijos kūrėjo, VDA dėstytojo ir dirbtinio intelekto įrankiais kuriančio režisieriaus Antano Skučo pristatymas bei jo sukuruotos trumpametražių filmų programos „Algoritmų miražai” peržiūra. Šis dvigubas renginys animacijos ir dirbtinio intelekto mėgėjų po Liubarto tiltu lauks rugpjūčio 12 d. 20 val. Dalyvavimas – nemokamas.
Antanas Skučas – vienas pirmųjų Lietuvos animatorių, kuris aktyviai naudoja naujus dirbtinio intelekto (DI) įrankius savo kūrybiniame procese. A. Skučas auditorijai papasakos, kaip dirbtinis intelektas keičia animacijos sritį, aptars darbo su DI iššūkius bei naudas, pademonstruos, kokie DI įrankiai gali būti naudojami generuoti foninius vaizdus, personažus, objektus ir net visas animacijas. Režisierius pasidalins, kaip naudojo dirbtinio intelekto įrankius savo animaciniuose projektuose (filmuose „Čiurlionis AI”, „Planetos ir Robotai”). Pristatymo metu žiūrovai taip pat bus kviečiami išbandyti dirbtinio intelekto įrankius kūryboje.
Po paskaitos Antanas pristatys savo sukuruotą trumpųjų filmų programą „Algoritmų miražai”, kurią parengė sausį vykusiam Vilniaus trumpųjų filmų festivaliui. Penkių filmų programoje dirbtinis intelektas pakvies žiūrovus į gluminančią ekskursiją po sintetinio sukirpimo filmus, kurtus naudojant DI įrankius. Programa privers suabejoti tuo, kas tikra, o kas – algoritmų miražas ir paliks daugiau klausimų nei atsakymų. Kaip ir nesužinosite, ar šis tekstas buvo parašytas žmogaus, ar mašinos. Tai, kad dirbtinio algoritmo įrankiais kuriami filmai įsitvirtina kino pasaulyje, rodo ir filmų tarptautinis pripažinimas, pavyzdžiui, filmas ironišku pavadinimu „Hardly Working“ – nufilmuotas žaidime dokumentuojant algoritmų valdomus personažus, 2023 m. pelnė Europos kino apdovanojimą kaip geriausias trumpametražis filmas.
Vilniaus trumpųjų filmų festivalis – vienintelis tarptautinis trumpųjų filmų festivalis Lietuvoje ir vienas didžiausių tokio pobūdžio kino renginys Baltijos šalyse, pristatantis naujausius ir aktualiausius trumpametražius filmus iš viso pasaulio. 18-asis Vilniaus trumpųjų filmų festivalis vyks 2025 m. sausio 15-21 d.
Rugpjūčio 12 d. vakaro eiga:
20:00 Antano Skučo pristatymas apie dirbtinio intelekto įrankių naudojimą animacijos kūryboje (iki 60 min., lietuvių kalba)
21:00 Trumpametražių filmų seansas „Algoritmų miražai” (67 min., filmai su lietuviškais ir angliškais subtitrais, cenzas – N-16)
Filmų programa:
„Varnas” (angl. “The Crow”)
Rež. Glenn Marshall / Didžioji Britanija / animacinis / 2021 / 3 min.
Šiame įtaigiame animaciniame filme šokėja dirbtinio intelekto pagalba paverčiama varnu. Postapokaliptiniame peizaže varnas šokdamas pasitinka mirtį.
„PLSTC”
Rež. Laen Sanches / animacinis / Prancūzija / 2022 / 2 min.
Filmas kviečia pasinerti į povandeninę distopiją, kurioje kvapą gniaužiantys DI sugeneruoti bei žmogaus sukomponuoti vaizdai byloja apie pražūtingas plastiko taršos pasekmes jūrų gyvūnijai.
„Atbulinis salto” (angl. “Backflip”)
Rež. Nikita Diakur / animacija / Vokietija, Prancūzija / 2022 / 12 min.
Atlikti atbulinį salto nėra saugu – galima nusilaužti sprandą, nusileisti ant galvos ar skaudžiai susitraumuoti riešus. Smagumo tame mažai, todėl šį triuką patikėjau savo avatarui. Jis treniruojasi ant šešių branduolių procesoriaus su mašininio mokymosi pagalba. Procesorius ne pats naujausias, bet vis tiek apskaičiuoja šešis šuolius per iteraciją. Viena iteracija trunka minutę, vadinasi, per valandą atliekama 360, o per dieną – 8640 šuolių. Pats tiek neprišokinėčiau.
„Darbas vardan darbo” (angl. “Hardly Working”)
Rež. Total Refusal / dokumentinis / Austrija / 2022 / 21 min.
Šiame filme į pirmą planą iškeliami tie veikėjai, kurie paprastai lieka video žaidimų antrajame plane. NPC vadinami nežaidžiamieji veikėjai skaitmeniniame pasaulyje yra tarsi masuotės aktoriai, jų užduotis – sukurti normalumo regimybę. Skalbėja, arklidžių darbininkas, šlavėjas, ir dailidė čia stebimi su etnografo žvilgsnio tikslumu. Tai sizifiškos mašinos, kurių darbo veiksmai, aktyvumo modeliai bei klaidos ir trukdžiai piešia ryškią darbo kapitalistinėje santvarkoje analogiją.
„Siuntų šokio“ sfera” (angl. “Delivery Dancer’s Sphere”)
Rež. Ayoung Kim / eksperimentinis / Pietų Korėja / 2023 / 25 min.
Ernst Mo dirba galingoje kurjerių tarnyboje „Siuntų šokis“. Kiekvieną dieną ji gabena nesibaigiantį siuntinių srautą algoritmo sugeneruotais maršrutais po technofuturistinio Seulo gatvių labirintą. Tačiau vieną dieną ji susitinka alternatyvią savo pačios versiją ir jos realybė pamažu ima aižėti.